سریع ترین راه از بین بردن تلخی زیتون چیست؟

گرفتن تلخی زیتون

 

زیتون یکی از خوشمزه‌ترین و مفیدترین میوه‌هایی است که می توان آن را همراه با غذا و یا به تنهایی مصرف کرد و علاوه بر لذت بردن از غذا، از ارزش غذایی بالای این میوه استفاده نمود. در برخی موارد ممکن است در هنگام خرید زیتون، با یک زیتون تلخ روبه‌رو شوید و یا در ابتدا زیتون‌های تلخی در اختیار داشته باشید. در هر حال، تمامی زیتون‌ها یک تلخی در خود دارند و شما می‌توانید برای گرفتن تلخی زیتون از روش‌های مختلفی استفاده کنید. در این مقاله قصد داریم تا سریع ترین راهکارهای از بین بردن تلخی میوه زیتون را به شما معرفی کنیم و توصیه می‌کنیم که تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

تلخی زیتون را چگونه از بین ببریم؟

اینکه از چه روشی برای گرفتن تلخی زیتون استفاده کنیم، نیاز به آشنایی با راهکارهای مختلف از بین بردن تلخی میوه زیتون دارد. در ادامه به بررسی سریع‌ترین روش‌های از بین بردن تلخی میوه زیتون می‌پردازیم.

1- گرفتن تلخی زیتون با سود

در این روش، زیتون‌ها با استفاده از محلول‌های قلیایی خوراکی مانند سود سوزآور، شیرین می‌شوند و به این صورت تلخی آن از بین می‌رود. دقت داشته باشید که در این روش به هیچ عنوان نباید از زیتون‌های منفذدار و بدون هسته استفاده کنید؛ زیرا ممکن است مواد شیمیایی به گوشت زیتون نفوذ کند و این برای سلامتی بسیار مضر خواهد بود. در ادامه با مراحل رفع تلخی زیتون به روش صنعتی و با استفاده از سود سوزآور آشنا می‌شوید.

گرفتن تلخی زیتون با سود

  • مرحله اول؛ زیتون ها را بشویید و در آب بریزید

در این روش لازم است تا پس از تمیز کردن زیتون‌ها و جدا کردن شاخ و برگ آن‌ها، زیتون‌ها را بشویید. پس از آن، زیتون‌ها را درون یک بشکه یا ظرف مخصوص قرار دهید و بر روی آن‌ها آب بریزید. میزان آبی که اضافه می‌شود باید 10 تا 15 سانتی‌متر بالاتر از سطح زیتون باشد. در صورتی که زیتون‌ها روی سطح ایستادند، آن‌ها را با استفاده از یک صافی جدا کنید.

  • مرحله دوم؛ سود سوزآور با به زیتون ها اضافه کنید

در مرحله بعد، لازم است تا سود سوزآور را به زیتون‌ها اضافه کنید و به ازای هر 1 لیتر آب، 20 گرم سود سوزآور روی زیتون‌ها بریزید. دقت داشته باشید که استفاده از قاشق فلزی یا پلاستیکی برای هم زدن باعث واکنش شیمیایی می‌شود. برای هم زدن این مخلوط می‌توانید از یک قطعه چوب باریک استفاده کنید و در این مدت بهتر است تا از دستکش و ماسک برای تماس پیدا نکردن مواد با پوست بدنتان استفاده نمایید.

  • مرحله سوم؛ تلخی زیتون باید از بین برود

زیتون‌ها به طور میانگین حدود 10 ساعت در این محلول باقی می‌مانند و دقت داشته باشید که در تمام این مدت، روی ظرف باید باز باشد و از بستن درب ظرف خودداری کنید. به صورت مرتب لازم است تا با تکه چوبتان چند بار زیتون‌ها را هم بزنید و آن‌ها را زیر و رو کنید.

  • مرحله چهارم؛ زیتون ها را آبکش کنید

پس از گذشت 8 تا 10 ساعت، یک عدد زیتون به آرامی از ظرف خارج کنید و چند بار آن را با آب بشویید. زیتون را بچشید، در صورتی که تلخی آن از بین رفته است، آب  سود را دور بریزید و زیتون‌ها را چندین بار آبکش کنید. اگر زیتون هنوز هم تلخ بود، لازم است تا مدت زمان بیشتری صبر کنید و زیتون‌ها در محلول سود نگه داشته شوند.

  • مرحله پنجم؛ زیتون ها را در آب قرار دهید

در این مرحله از گرفتن تلخی زیتون با استفاده از سود، زیتون‌ها را به خوبی با آب بشویید و سپس بر روی زیتون‌ها مقداری آب بریزید و 12 ساعت بعد، آب آن را عوض کنید. این مراحل را 2 تا 3 روز به صورت مدام هر 12 ساعت یکبار تکرار کنید تا زمانی که آب خارج شده از زیتون‌ها تیره نباشد و زیتون‎ها به آب رنگ ندهند. لازم به ذکر است که در هنگام خارج کردن آب حاوی سود، مراقب باشید که آب بر روی دست و یا پوستتان ریخته نشود. همچنین این آب را به هیچ عنوان بر روی سطح خاک باغچه یا جایی که گیاه رشد می‌کند، نریزید.

  • مرحله ششم؛ زیتون ها را در ترکیب آب و سرکه قرار دهید

احتمالا مقداری سود سوزآور در زیتون وجود دارد و برای از بین بردن آن بهتر است تا مقداری آب تمیز بر روی زیتون‌ها بریزید. می‌توانید به ازای هر 10 لیتر آب، 1 لیتر سرکه اضافه کنید و 24 ساعت منتظر بمانید. پس از آن، آب و سرکه را خالی کنید و 2 الی 3 بار این زیتون ها را با آب تمیز بشویید و برای خارج شدن سود، آب آن‌ها را عوض کنید.

  • مرحله هفتم؛ زیتون ها را در آب نمک بریزید

در مرحله آخر گرفتن تلخی زیتون با استفاده از سود سوزآور، پس از خارج کردن زیتون‌ها از آب سرکه، آن‌ها را به مدت 24 ساعت در آب نمک 7 درصد قرار دهید؛ به این معنی که به ازای هر یک لیتر آب، 70 گرم نمک بریزید. پس از گذشت 24 ساعت مورد انتظار، بر روی زیتون‌ها آب نمک 4 درصد بریزید تا شوری آن متعادل شود. دقت داشته باشید که آب مورد استفاده در این مرحله باید به صورت جوشانده و سرد شده باشد. زیتون‌های موجود در آب نمک 4 درصد باید درون ظرف شیشه‌ای استریل شده با درب محکم و بدون آسیب‌دیدگی قرار گیرند. همچنین بطری‌ها باید در مکانی خنک و به دور از نور خورشید نگه داشته شوند.

2- روش گرفتن تلخی زیتون به روش سنتی با آب نمک

یکی دیگر از روش‌های از بین بردن تلخی میوه زیتون، استفاده از آب و نمک به عنوان شیرین‌کننده است. در این روش لازم است تا از نمک بدون ید استفاده کنید و از استفاده از نمک یددار به شدت خودداری نمایید. در این راهکار از هیچگونه مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود و راهکاری متداول در بین مردمان قدیم بوده است. در ادامه به توضیحات و بررسی مراحل مختلف گرفتن تلخی زیتون از طریق آب و نمک می‌پردازیم.

روش گرفتن تلخی زیتون به روش سنتی با آب نمک

  • مرحله اول؛ سطح زیتون ها را خراش دهید

در مرحله اول، ابتدا لازم است تا تمام شاخ و برگ‌های زیتون‌ها را جدا کنید و میوه‌های زیتون را کاملا بشویید. بر روی سطح زیتون حداقل 2 تا 4 خراش با استفاده از چاقو ایجاد کنید، به طوری که این خراش‌ها باید تمام اطراف زیتون رو بپوشانند. همچنین می‌توانید زیتون‌ها را با استفاده از ضربه سنگ یا گوشت کوب بشکنید تا شکافی بر روی این میوه‌ها ایجاد شود. این کار باعث می‌شود تا تلخی زیتون راحت‌تر خارج گردد.

  • مرحله دوم؛ زیتون ها را در آب نمک قرار دهید

در مرحله بعد باید آب نمک بر روی زیتون‌ها بریزید و این کار را تا جایی انجام دهید که آب کاملا روی زیتون‌ها را بپوشاند. همچنین روی زیتون‌ها باید به اندازه 10 تا 15 سانتی‌متر آب باشد.

  • مرحله سوم؛ آب نمک زیتون ها را عوض کنید

پس از 24 ساعت که زیتون‌ها در آب نمک قرار گرفتند، آب زیتون را خالی کنید و آن‌ها را بشویید. دوباره زیتون‌ها را با اب تازه و نمک پر کنید و این کار را حداقل 4 یا 5 بار در روز تکرار نمایید. توجه داشته باشید که این تکرار را تا زمانی که تلخی زیتون به صورت کامل از بین نرفته باشد، باید هر 24 ساعت یکبار انجام دهید. همچنین این کار باید به صورت روزانه انجام شود تا قرار گرفتن زیتون‌ها به مدت طولانی در آب باعث کپک‌زدگی و له شدن آن‌ها نگردد.

  • مرحله چهارم؛ زیتون‌ شور را در شیشه بریزید

پس از اینکه تلخی زیتون‌ها گرفته شد، بر روی آن‌ها مقداری آب بریزید و سپس کمی نمک، گلپر و روغن زیتون را به آب اضافه کنید. پس از آن حتما زیتون‌ها را در مکانی خنک و دور از تابش آفتاب نگه دارید و بدین منظور بهتر است آن‌ها را درون یخچال قرار دهید.

3- روش از بین بردن تلخی زیتون با جوهر لیمو و نمک

شما برای گرفتن تلخی زیتون می‌توانید آن را در ترکیب آب، نمک و جوهر لیمو قرار دهید. در ادامه مراحل این راهکار را بررسی می‌کنیم.

روش از بین بردن تلخی زیتون با جوهر لیمو و نمک

  • مرحله اول؛ زیتون را در ترکیب آب، جوهر لیمو و نمک قرار دهید

ابتدا زیتون را با کمک چاقو برش دهید و مقداری آب را بجوشانید و سپس منتظر بمانید تا آب کاملا خنک شود. بعد از آن، زیتون‌ها را در شیشه قرار دهید و به ازای هر 5 کیلوگرم زیتون، به اندازه ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار نمک و 1/2 لیوان فرانسوی دسته‌دار جوهر لیمو به زیتون‌ها اضافه کنید. ترکیب به دست آمده در شیشه را با آب جوشیده سرد و خنک پر کنید و دقت داشته باشید که آب ولرم ممکن است باعث نرم شدن زیتون‌ها شود.

  • مرحله دوم؛ آب زیتون ها را تخلیه و دوباره با محلول جدید پر کنید

پس از انجام موارد ذکر شده، مقداری از آب زیتون را بچشید و دقت داشته باشید که طعم آن باید کمی خوش نمک و کمی ترش باشد. شیشه‌ها را به مدت 10 روز تا یک ماه در مکانی خنک و تاریک قرار دهید. پس از این مدت، آب زیتون‌ها را تخلیه کنید و دوباره زیتون‌ها را با نمک و جوهر لیمو و آب ترکیب نمایید و سپس درون شیشه قرار دهید.

  • مرحله سوم؛ یک بار دیگر آب زیتون ها را عوض کنید

تقریبا 3 هفته منتظر بمانید و سپس دوباره آب زیتون ها را عوض کنید. باز هم ترکیب آب، نمک و جوهر لیمو را آماده کنید و آن را درون شیشه با زیتون ها مخلوط نمایید. تقریبا 2 تا 3 هفته دیگر صبر کنید تا زیتون‌های شما به صورت کامل قابل استفاده شوند. بهتر است که قبل از مصرف زیتون‌ها، آن‌ها را برای یک یا دو روز درون آب نمک قرار دهید و در یخچال بگذارید تا جوهر لیمو از میوه خارج شود و زیتون‌ها شور شوند.

سخن پایانی

اینکه از کدام روش برای گرفتن تلخی زیتون استفاده کنید، بستگی به این دارد که چقدر زمان می‌خواهید برای این کار صرف نمایید و یا به چه ابزارها و موادی دسترسی دارید. دقت داشته باشید که نگهداری از زیتون‌ باید در مکانی سرد و خشک نگهداری باشد و از قرار دادن آن‌ها در معرض مستقیم خورشید خودداری کنید. همچنین پس از رفع تلخی زیتون‌ها می‌توانید آن‌ها را به صورت تازه مصرف کنید و یا به صورت کنسرو شده یا ترشی نگهداری نمایید. شما می‌توانید برای اینکه با جزییات بیشتری از بین بردن تلخی میوه زیتون آشنا شوید، با کارشناسان دلفین ارتباط برقرار کنید و حتی از مشاوران این مجموعه بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید بستن